Του Αντώνη Χαροκόπου
Η εφηβεία ορίζεται ως η πιο δύσκολη περίοδος της ζωής του ανθρώπου καθώς καλείται να διαμορφώσει την ταυτότητά του. Με άλλα λόγια ο έφηβος καλείται να κάνει τις επιλογές του σε φλέγοντα θέματα ζωής, όπως σπουδές, εργασία, κοινωνικές σχέσεις και κυρίως σεξουαλικότητας. Η κατάκτηση μιας υγιής σεξουαλικότητας αποτελεί ένα από τα βασικά κομμάτια για τη διαμόρφωση της μετέπειτα προσωπικότητάς του. Ποια όμως πρέπει να είναι η αγωγή για τη σωστή σεξουαλική ωρίμανση για ένα άτομο με αναπηρία;
Η εφηβεία ορίζεται ως η πιο δύσκολη περίοδος της ζωής του ανθρώπου καθώς καλείται να διαμορφώσει την ταυτότητά του. Με άλλα λόγια ο έφηβος καλείται να κάνει τις επιλογές του σε φλέγοντα θέματα ζωής, όπως σπουδές, εργασία, κοινωνικές σχέσεις και κυρίως σεξουαλικότητας. Η κατάκτηση μιας υγιής σεξουαλικότητας αποτελεί ένα από τα βασικά κομμάτια για τη διαμόρφωση της μετέπειτα προσωπικότητάς του. Ποια όμως πρέπει να είναι η αγωγή για τη σωστή σεξουαλική ωρίμανση για ένα άτομο με αναπηρία;
Τα άτομα με αναπηρίες αντιμετωπίζουν μια επιπλέον δυσκολία όσο αναφορά στην αναπτυσσόμενη σεξουαλικότητά τους.
Ωστόσο, οι υπάρχουσες δυσκολίες δεν πρέπει να στέκονται εμπόδιο στα άτομα με αναπηρία να ασκήσουν αποτελεσματικά το δικαίωμά τους στο σεξ, τον έρωτα, την αγάπη και το γάμο. Μια αναπηρία δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται, μόνο, ως προς το λειτουργικό κομμάτι της αποκατάστασης αλλά και το συναισθηματικό με την ένταξη του ατόμου στη σεξουαλική ζωή. Διαφορετικά το άτομο με αναπηρία θα κλειστεί περισσότερο στον εαυτό του δημιουργώντας ένα επιπρόσθετο πρόβλημα υγείας όπως κατάθλιψης ή βίαιης συμπεριφοράς. Τα Άτομα με αναπηρία έχουν ακριβώς τις ίδιες ανάγκες για ερωτική ζωή με όλους.
Ωστόσο, οι υπάρχουσες δυσκολίες δεν πρέπει να στέκονται εμπόδιο στα άτομα με αναπηρία να ασκήσουν αποτελεσματικά το δικαίωμά τους στο σεξ, τον έρωτα, την αγάπη και το γάμο. Μια αναπηρία δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται, μόνο, ως προς το λειτουργικό κομμάτι της αποκατάστασης αλλά και το συναισθηματικό με την ένταξη του ατόμου στη σεξουαλική ζωή. Διαφορετικά το άτομο με αναπηρία θα κλειστεί περισσότερο στον εαυτό του δημιουργώντας ένα επιπρόσθετο πρόβλημα υγείας όπως κατάθλιψης ή βίαιης συμπεριφοράς. Τα Άτομα με αναπηρία έχουν ακριβώς τις ίδιες ανάγκες για ερωτική ζωή με όλους.
Η διεξαγωγή ερευνών, η πραγματοποίηση σεμιναρίων, η λήψη πολιτικών αποφάσεων και η υλοποίηση παρεμβάσεων είναι απαραίτητο να ενταχθούν στην εκπαιδευτική ατζέντα.
Εκπαιδευτικοί και ειδικοί επιστήμονες με την αρωγή της Πολιτείας πρέπει να αναπτύξουν την ειδική σεξουαλική ζωή για άτομα με αναπηρία. Να υπάρξουν στρατηγικές και προγράμματα ευαισθητοποίησης της Κοινότητας από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τη σωστή ενημέρωση, καθοδήγηση των εφήβων με αναπηρία, όπως `την σωστή ενημέρωση των γονέων των ατόμων με αναπηρία.
Να υπάρξει επιπρόσθετη πληροφόρηση σχετικά με την ανατομία του σώματος, την αναπαραγωγή, την εγκυμοσύνη, την αντισύλληψη και το σεξ ανάλογα με την αναπηρία ούτως ώστε να μην στέκεται εμπόδιο στη συναισθηματική ανάγκη του ατόμου. Η εκπαίδευση θα πρέπει να απευθύνεται τόσο στους άμεσα ενδιαφερόμενους όσο και στην κοινωνία εν γένει καθώς πολλές φορές οι στάσεις και οι απόψεις της κοινωνίας, λόγω λανθασμένης ενημέρωσης, είναι αυτές που δημιουργούν το μεγαλύτερο πρόβλημα και όχι η ίδια η αναπηρία.
Είναι ανάγκη να καταρριφθούν μύθοι και προκαταλήψεις, όσο αφορά στις σχέσεις και την ερωτική ζωή των ατόμων με αναπηρία. Η συναισθηματική και σεξουαλική ζωή αποτελεί μια από τις θεμελιώδεις ελευθερίες στις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες.
Χαροκόπος Αντώνης
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Πατρέων
Πρόεδρος Περιφερειακής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία
Δυτικής Ελλάδας Νοτίων Ιονίων Νήσων